San Francisco, deel 1

23 september 2016 - San Francisco, California, Verenigde Staten

San Francisco is een erg grote stad en heeft ongeveer 7 miljoen inwoners. De stad staat onder andere bekend om steile straten (Lombardstreet), Fisherman's Wharf, Alcatraz, Golden Gate Bridge, Pier 39 en de trammetjes. Dat gaan we allemaal bekijken de komende dagen. Door de Stille Oceaan ligt San Francisco nogal eens in een nevel en daarom kunnen de zomers koel zijn. Vandaag hebben we geluk, het is prachtig weer met een helder blauwe lucht. De wind komt uit het bloedhete Nevada.

Met de shuttle (die ook te duur is) van de camping worden we afgezet in de Chinese wijk.
Alles is daar Chinees, niet alleen de mensen, winkels en geuren maar ook tramhaltes zijn in het Chinees. Nadat we wat rond zijn gelopen, gaan we met de tram naar Lombardstreet.
We gaan all the way vandaag, dus we stappen beneden uit en lopen de enorm steile weg naar boven. Het laatste stuk van de weg is zo steil, dat ze er acht bochten in hebben gelegd, anders kom je met de auto niet naar beneden. Het is overigens voor campers verboden om dit stukje van de straat in te rijden.

Vanaf de Lombardstreet lopen we weer naar beneden, naar het Maritime National Historical Park. Daar lopen we een stuk van de Bay Trail. Een wandeling langs het water richting de Golden Gate Bridge. Het San Francisco dat wij zien is erg groen. Er staan veel bomen, er zijn plantsoenen en parken. In het deel waar wij nu lopen staan veel mooie huizen, we denken dat het duur is om hier te kunnen wonen.

We hebben al een behoorlijk eind gelopen, maar hebben nog geen eettentje gevonden en, snugger als wij zijn, hebben wij alleen water maar verder niets bij ons. We zijn na twee weken 'camperen' verwend met 24x7 proviand bij de hand. In de verte zien we iets wat lijkt op een eettentje. Maar net als we besloten hebben om er heen te lopen, horen we politiesirene's. Er komt een enorme politie-eenheid op motoren aan, met alle toeters en bellen. Het zijn er ongeveer 40 en ze vegen de hele straat schoon. Al het verkeer wordt stil gezet. Na deze motoren komen er politieauto's en daarna zwarte, geblindeerde auto's. Er wordt gezegd dat "Hillary in town" is. En waar besluit mevrouw naar toe te gaan....juist.. Óns eettentje.

Gelukkig blijkt Chestnutstreet vlakbij te zijn. We lopen daardoor ook nog langs Palace Of Fine Arts met hierom heen een mooi park. Chetsnut is een leuke straat in een wijk met veel gezellige restaurantjes. Wij gaan voor taco's en raken in gesprek met een Amerikaans stel. San Francisco is inderdaad duur in huur/hypotheek zoals wij al dachten. De wijk waar wij nu zijn, spant de kroon. Het is een bijzondere wijk met bijzondere inwoners. Van kakkineus tot alto's. Hier wonen is status hebben. Maar door dat het zo duur is, hebben mensen vaak geen geld voor kinderen. Daarom is de hond het nieuwe 'kind'. Er zijn hondenkledingwinkels, beauty-salons voor honden, uitlaatservice uiteraard en er is zelfs een dog-daycare. Een dagopvang voor honden, wij zien een gat in de Nederlandse markt.
Wat ook heel bijzonder is, is dat je marihuana thuis kunt laten bezorgen voor je gestreste hond (really?).
Het stel was overigens iets aangeschoten waardoor hun reactie op het feit dat wij als Nederlanders géén fietsen hebben, wel wat overtrokken was. Alsof wij de hele dag met klompen aan op de fiets zitten met kaas voorop en tulpenbollen achterop.

Om 20.00 uur worden we weer opgepikt door de shuttle en brengt meneer Wong ons terug naar de parkeerplaats.

1. Brigitte:
    26 september 2016
    The streets of San Francisco!
    Love your stories girls!