San Francisco, deel 2

24 september 2016 - San Francisco, California, Verenigde Staten

We staan om 6 uur op (wat een tijd als je vakantie hebt..), want we worden al vroeg opgehaald door een taxi. Maanden geleden hebben we, vanaf onze bank thuis, tickets voor Alcatraz gekocht.
We zijn erg vroeg, en lopen daarom Pier 39 even op. Hier liggen zeeleeuwen in de haven op houten pontons. Ze leven in het wild, en zijn hier sinds een aardbeving in 1989. Eerst waren het er een paar, maar het aantal groeide al snel. In 2009 waren het er 1701! Ze zwemmen in juni weg om elders te jongen en komen eind augustus druppelsgewijs weer terug. Vandaag zijn er 112 van de ongeveer 500 geteld, volgens het bord in het informatiecentrum.

Iets na 10.00 uur kunnen we aan boord van de ferry die ons naar de overkant brengt. Alcatraz is tot 1963 een gevangenis geweest. Het ligt op een eiland, 2,5 kilometer voor de kust van San Francisco. Alcatraz is een gevangenis wat misschien wel te vergelijken is met onze EBI in Vught, maar dan zonder luxe en in kleine, slechte cellen. Hier werden grote criminelen, maar ook vluchtgevaarlijke gedetineerden opgesloten. Het was een sober en streng regime. Al Capone heeft hier ook een tijd gezeten. Opvallend is dat het misdrijf waarvoor Al Capone vast zat op Alcatraz 'belastingfraude' is, terwijl hij toch wel degelijk veel ernstigere misdrijven heeft gepleegd.

Tijdens de audiotour door het cellenblok horen we dat er vele ontsnappingen en pogingen daartoe zijn geweest. Soms met veel geweld, soms doordat ze een gat in de muur maakten met lepels om zo naar de luchtbuizen te kunnen kruipen.
Een aantal weken per jaar is ook een looppad rondom het cellenblok geopend en toevallig was deze route net vorige week geopend. Vanaf dit pad heb je een mooi uitzicht op de kustlijn en de Golden Gate.

Na ons bezoek aan Alcatraz gaan we via Pier 39 naar de Fisherman's Wharf. Het is een historisch havengebied met uitzicht over de baaien. Er zijn rare, leuke en gekke winkeltjes waar we ook iets meekrijgen van de verkiezingsgekte, Trump-sokken mét haar. Natuurlijk eet je vis op de Fisherman's Wharf, dus we eten een broodje zalm van de bbq.

Wij vinden San Francisco een geweldige stad met een fijne, lazy sfeer en vriendelijke inwoners. Mensen maken graag een praatje met je. De meeste Amerikanen die wij hebben gesproken, vertellen ook direct dat ze familie of vrienden hebben die ook in Nederland wonen of hebben gewoond. Grappig dat als wij zeggen in de buurt van Amsterdam te wonen, dat iedereen onmiddellijk zegt, 'alles in Nederland is in de buurt van Amsterdam'. Ook zijn ze heel behulpzaam, als je hier even op straat met een stadsplattegrond staat, is er altijd wel iemand die je aanspreekt en vraagt waar je heen wilt om je vervolgens op weg te helpen.

We worden in de Chinese wijk weer opgehaald door de punctuele, slecht rijdende, dove, slechtziende en slecht geknipte Chinese meneer Wong. Laatste nachtje op de parkeerplaats hier.

1. Jory:
    26 september 2016
    Wat een mooie verhalen zeg. Ik had even een paar dagen geen tijd. Dus een aantal achter elkaar gelezen. Zo'n vakantie vergeet je nooit meer