Yosemite

22 september 2016 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Het was een koude en best onstuimige nacht in Lee Vining. We hadden voor de eerste keer serieus wat regen. De wind en het feit dat het maar 7 graden was, maakte dat wij, net als bij Bryce, razendsnel waren met opstarten en vertrekken. Onze kachel doet het namelijk nog steeds niet.

We gaan via de Tioga Pass naar Yosemite. Daar hebben we een camping gevonden in het park, maar de temperatuur die men verwacht baart ons wel wat zorgen. De verwachting is dat het zeker een graad of 4 zal gaan vriezen. En dat met een kachel die stuk is?!?! We bellen met het verhuurbedrijf en we kunnen in het park naar een monteur. We moeten de parkranger maar vragen waar de garage zit.
De ranger kijkt verward en heeft geen idee, maar denkt dat er wel iets te vinden is in Yosemite Village. Het laten diagnostiseren van het kachelprobleem zal waarschijnlijk wel wat tijd gaan kosten, zeker omdat het repareren pas mag plaatsvinden na overleg met het verhuurbedrijf. De tijd die hier mee verloren gaat, vinden we best zonde. Daarom besluiten we vandaag Yosemite te bekijken en dan door te rijden naar San Francisco. Een behoorlijke rit, dat wel. Echter, het alternatief voor de monteur, is zoals de handleiding schrijft 'naar een warmer oord te rijden'. We gaan voor het laatste, want in Yosemite loopt iedereen al met mutsen en handschoenen. Komen wij aan met onze korte broeken en hemdjes. Nee hoor, 'warmer oord' it is!

We rijden dus via de Tioga Pass Yosemite binnen, op de borden staat dat de Pass niet lang meer open is. In de verte zien we al sneeuw op de bergtoppen. Vervolgens rijden we het hele park door naar Yosemite Village. Onderweg zien we de Half Dome en de El Captain, bekende bergen in Yosemite National Park. El Captain is overigens het grootste blok graniet ter wereld.
De Valley Bridalveil Fall ('bruidsluier') is een waterval en ligt vlakbij El Captain. In de zomer staat deze droog, maar er komt een ander seizoen aan en is er nu al een kleine stroom te zien. Door de harde wind van vandaag vernevelt de stroom water waardoor het op stoom lijkt.

Helaas is de Mariposa Grove afgesloten waardoor we niet naar de gigantische sequoia's kunnen (dit wisten we al voor vertrek naar Amerika). Natuurlijk staan deze bomen overal in Yosemite, maar niet van het gigantische formaat zoals de beroemde Grizzly Gigant. Er zijn veel bosbranden geweest in Yosemite. Het ziet er erg treurig uit, al die afgebrande stukken bos. Het zijn net heel grote zwarte tandenstokers. Ook vandaag is het brandgevaar extreem hoog vertellen de borden ons langs de kant van de weg.

Via de CA-120 rijden we vanuit Yosemite bijna rechtstreeks naar San Francisco. En weer verandert het landschap. Van bergen, rotsen en dennenwouden gaat het over naar glooiende goudgele velden met zwart vee (wij denken Black Angus) naar fruit- een groentekwekerijen. Watermeloenen, witte perziken, gele perziken, aardbeien, druiven, pompoenen, appels et cetera. Kilometers achter elkaar van dit soort kwekerijen met langs de weg verkoopstandjes.
De temperatuur loopt op, palmbomen staan langs de kant van de weg. Het warme oord is bereikt!

Omdat sommige mensen er ons naar vragen: Linda rijdt het meest. De camper besturen is best een dingetje met wind, slecht wegdek, haarspeldbochten of in druk en chaotisch verkeer. En dat kan Linda nu eenmaal beter dan Marieke. Marieke is een camper-mooi-weer-chauffeur. Rechte, goed geasfalteerde en niet te drukke wegen. Vandaag was dat allemaal niet het geval. Veel wind, haarspeldbochten, slecht wegdek en chaos bij San Francisco. Linda stuurt zonder problemen ons 'tijdelijk mobiele verblijf' er door heen naar de camping.

San Francisco staat bekend om haar steile straten en wij hebben er direct al één gevonden waar we maar niet naar beneden zijn gereden. Jeetje, de auto's die hier langs de weg staan geparkeerd moeten wel een heel goede handrem hebben. Het risico dat de bodem van de camper op het richeltje van deze straat blijft hangen vinden wij toch iets te groot. Rustig in de 'R-stand' (achteruit van de automaat) en een andere weg zien te vinden.

Onze camping in San Francisco is, net als in Las Vegas, een enorme parkeerplaats die ook nog eens schreeuwend duur is. De baliemedewerker is een viezige, dikke man. Ook zijn winkel en ATM (geldautomaat) zijn erg smerig. Zelf de ketchup in de flessen is hier groen geworden (of zou dat zo horen...). Dan hoef je Marieke niet te vragen of ze gebruik wenst te maken van zijn douches of wc's. Seriously?? We have our own!!!
Maar we komen niet voor de camping met douches of wc's, maar voor de stad. We blijven hier 3 dagen en gaan met shuttles, OV, taxi of met één van de leuke trammetjes de stad verkennen.